Velkommen til vores nye opdateret side ⚡️ – Få GRATIS fragt til pakkeshop, ved køb af minimum 349 DKK - gælder til og med d. 16/2

FRI-FRAGT

Myter om elbiler

Myter om elbiler

Der er ikke råstoffer nok til produktion af batterier
FALSK 

Der er rigeligt af de fleste råstoffer, mener Verdensbanken. Der er ingen mangel på kobolt, litium, silicium, kobber, grafit, selv om behovet for batterier stiger kraftig. Men der kan opstå flaskehalse: Det tager f.eks lang tid at etablere nye miner.
Den teknologiske udvikling betyder dog, at der skal bruges mindre mængder af visse mineraler pr. kg batteri. Men det stigende forbrug gør det vigtigt at genanvende batterierne, hvilket også er muligt.

Skrotningen af batterier forurener meget
FALSK

Først og fremmest kan batterierne genbruges i deres helhed til f.eks. stationære energilagre eller mobile 'powerbanks', så batterierne kan få et langt liv. Batterierne er ikke giftige. De kan skilles ad, og værdifulde råmaterialer som litium, nikkel, mangan, kobolt og aluminium kan genindvindes. Volkswagen-gruppen har netop åbnet sit første center til batterigenbrug, og flere vil følge med. EU forventes at gå i gang med en omfattende lovgivning, der skal pålægge bilproducenterne at håndtere elbilbatterier klimamæssigt korrekt. Det bliver startskuddet for en omfattende 'genbrugsindustri' inden for bilbatterier.

Strømmen til elbiler er ikke særlig grøn
FALSK

Jo, den danske og den europæiske strøm er meget grøn og perfekt til at bidrage til at gøre elbilerne klimavenlige. Strømmen i danske stikkontakter udledte i 2019 blot 150 gram CO2 pr. kWh (uden transmissionstab). I Den Europæiske Union som helhed er tallet højere, 235 gram, men stadig temmelig grøn efter global målestok. Det er gennemsnitstal, og man kan diskutere længe, om strømmen til en elbil er meget værre end gennemsnittet (f.eks. hvis man så at sige bliver nødt til at starte et kulkraftværk for at lade elbilen), eller om strømmen til en elbil omvendt er meget grøn, fordi bilen kan opsamle strøm på tider, hvor den udleder lidt CO2. Alt i alt er gennemsnittet en god værdi at gå ud fra, men det peger på, at det er vigtigt at sikre intelligent opladning, så elbiler så vidt mulig lader på tider med grøn overskudsstrøm.

Elbiler er ikke bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler
FALSK

Jo, det er de uden tvivl i vores del af verden. Ikke nødvendigvis enormt meget her og nu, men deres forspring bliver større og større med tiden. Men der hører mange nuancer med til den sande historie. Køber man en elbil, hvor battericellerne er fremstillet med dagens sorte, kinesiske strøm, og den køres med dagens europæiske strøm, vil elbilen udlede 28-55 procent færre drivhusgasser end en tilsvarende benzin- eller dieselbil over sin levetid på 200.000-225.000 km. 

Link til Klimarådets rapport

Elbiler er næsten vedligeholdelsesfri
SANDT

Elbiler har ikke samme servicebehov som benzin- og dieselbiler, men der er dog få ting man skal holde øje med. Bilen skal stadig have serviceret de mest alm. ting såsom bremser, bremsevæske, dæk, viskere, klimaanlæg og kabinefilter, præcis som i alle andre biler. Men samlet er de langt fra lige så dyre at servicere som traditionelle biler. Nogle af de nævnte ting, kan man endda let selv klare.

Man har ingen køreglæde i en elbil
FALSK

På ingen måde- tværtimod. Elbiler er yderst komfortable, lyn-hurtige, kræver ikke gearskifte. De er samtidig fyldt med godt udstyr. Så langt de fleste bilejere som skiftet til elbil, vender aldrig retur til en benzin, eller dieselbil igen. 

Elbiler kører ikke nær så langt på en opladning, som de officielle tal siger
SANDT

Når elbilernes officielle rækkevidde måles, foregår det efter en metode, der giver et meget optimistisk resultat med hensyn til rækkevidden. Almindeligvis kører elbiler, kortere på en opladning, end producenten stiller i udsigt. Det er dog muligt at nå normtallet på en sommerdag. Rækkevidden varierer meget mellem sommer- og vinterkørsel. Man kan så tilføje, at det ikke er anderledes med benzin- og dieselbiler, som naturligvis også har højere forbrug, ved motorvejskørsel og vinterkørsel.

Elnettet kan ikke klare alle de nye elbiler
FALSK

Elnettet kan klare rigtig mange elbiler, og på kortere sigt er der ingen problemer, vurderer Danmarks Tekniske Universitet. Men med en mio. elbiler inden for 10 år, skal udvidelsen og udvikling af elnettet naturligvis forstærkes over årene. 

Det er besværligt at køre på ferie i elbil
FALSK

Ladenetværket i Danmark og Europa er vokset meget hurtig i de seneste år, og der findes lyn-ladere alle steder. De fleste elbiler klarer nemt 350-500 km. på en opladning, inden det er tid til at få noget strøm på batteriet. Ofte skal familien alligevel have en pause, og kaffekoppen fyldes op. Så man oplever det ikke som spildtid på nogen måde- faktisk tværtimod, så vil man opleve, at det en meget mere behagelig måde at tage på bilferie på. 

Elbiler bryder ofte i brand
FLASK

Et meget højt og klart Nej!
Elbiler er ikke kørende brandbomber, som nogle elbil skeptikere gerne vil gøre dem til.
 
Der er ingen beviser for, at elbiler er mere brandfarlige end benzinbiler, faktisk tværtimod. Oftest har der været tale om dårlige og ulovlige installationer, som har været skyld i uheld. Batteriet i en elbil bryder yderst sjældent i brand. Når et elbil-batteri først brænder, kan det til gengæld være svært at slukke igen.