Forlænget returret
Returnér frem til d. 31/1-26
Fast lav fragtpris 38 kr
Gratis fragt over 599 kr

Leapmotor træder ind på det danske marked – satser stort med 44 forhandlere

Leapmotor træder ind på det danske marked – satser stort med 44 forhandlere

Når det nye elbilmærke Leapmotor lanceres i Danmark, sker det ikke med et beskedent fodaftryk. Importøren Wismo Group har nemlig etableret hele 44 forhandlersteder over hele landet klar til at repræsentere Leapmotor – et usædvanligt stort netværk for et nyt kinesisk bilmærke. 

Hvorfor så offensivt?

For Wismo Group handler det om at give danskerne tryghed og tilgængelighed fra dag ét. Som produktchef Christine Green Viffert siger:

“Med 44 forhandlere i hele landet får vi et stærkt, landsdækkende netværk, hvor danskerne kan opleve bilen tæt på, få svar på spørgsmål og få hjælp fra et team, der kender både produkterne og de lokale kunder.”

"Markedsføringssproget lyder næsten som “hele Danmarks elbil” – ambitionerne er dermed ikke små. 

Der er flere grunde til satsningen:

  • Leapmotor får støtte fra Stellantis, som ejer cirka 20 procent af mærket og har Europa­rettighederne. 
  • Prisen er skarp: Modellen B10 lanceres på det danske marked til lige under 200.000 kr., med 361 km rækkevidde, baghjulstræk og 218 hk. 
  • Strategien er “lavpris + massivt udbud”. Ved at være fysisk til stede med mange forhandlere og en attraktiv prisprofil håber man at bryde igennem i et marked, hvor kinesiske mærker hidtil har haft svært ved at få fat.

Kinesiske bilmærker i Danmark – mange spillere, få store træ­kkere

Det danske bilmarked har set en tilstrømning af kinesiske mærker: Leapmotor er blot ét af mange – men oplevelsen hidtil har været, at mange af dem har svært ved at opnå betydelige salgstal. For eksempel sælger nogle af de nye mærker under 300 biler om året. 

Det store forhandlernetværk hos Leapmotor skiller sig ud: hvor andre mærker har valgt forsigtig lancering med få forhandlere, går Wismo Group “all in”. Det giver en slags fordel – forbrugerne kan føle sig mere sikre, når mærket ikke blot er noget på nettet, men fysisk til stede over hele landet.

Hvad betyder det for dig som bilkøber?

Hvis du overvejer en elbil og holder øje med nye mærker, er der nogle konkrete ting at overveje med Leapmotor:

  • Adgang til service og værksted: Et bredt forhandler­netværk betyder, at der er større chance for lokal service og værksted – hvilket især er vigtigt ved nye mærker.
  • Pris for performance: B10-modellen tilbyder ifølge lancerings­materialet meget bil for pengene – rummelig SUV, fornuftig rækkevidde, 218 hk og lav pris. Det kan gøre den interessant som “værdi-elbil”.
  • Risiko og stilling: Som med alle helt nye mærker er der altid en vis risiko – opbygning af mærkets omdømme, reservedels­forsyning, gensalgsværdi og support kan være mere usikker end hos etablerede mærker. Det brede netværk reducerer dog denne usikkerhed en smule.
  • Markedet for elbiler i Danmark: Selvom kinesiske mærker vinder frem globalt, er deres danske markedsandel stadig relativt beskeden. Det betyder, at mærker som Leapmotor kan have stort potentiale – men også møde hård konkurrence og usikkerhed.

Udsyn: Hvad kan ske fremadrettet?

Hvis Leapmotor får succes med B10 og bygger tillid blandt danske forbrugere, kan det blive et vendepunkt for kinesiske elbiler i Danmark – ikke kun som nichevalg, men som et mainstream alternativ. Omvendt, hvis salgstallene ikke indfrier forventningerne, risikerer de at blive en af mange nye mærker, som ikke formår at etablere sig.

Et væsentligt næste skridt er lanceringen af modellen B05 næste år – en model der ifølge importøren bliver billigere end B10, og dermed potentielt endnu mere attraktiv