Hvor hurtigt du får strøm på bilen afhænger af to ting: hvor du lader, og hvad bilen og laderen kan. Hjemme taler vi om AC “normalladning”, ude om DC hurtig-/lynhladning.
- Hjemme (AC 3,7–11 kW): typisk 4–12 timer for at nå ~80 %.
-
Ude (DC 300 kW+): typisk 10-20 minutter for at nå ~80 %.
Eksempler
-
Hyundai IONIQ 5 (~58 kWh): ca. 6 timer hjemme (AC) – ca. 18 min. på 150 kW lynlader.
-
Plug-in hybrid (fx 13,8 kWh): omkring 4 timer hjemme. På DC ude giver høj effekt ikke samme gevinst som på en elbil. Ladetiden kan fortsat være relativt lang, fordi bilen begrænser effekten.
Hvad påvirker ladetiden mest?
- Batteriets størrelse (kWh) og startniveau (SOC)
- Batteriets temperatur (kolde batterier lader langsommere)
-
Bilens begrænsning: om den accepterer 1/2/3 faser på AC og hvor høj maks. DC-effekt den kan tage.
Nem tommelfingerregel (hjemmeladning)
Tid ≈ (kWh, du vil fylde på) ÷ (laderens kW × ca. 0,9)
Eksempel: Du vil oplade 40 kWh på bilen med en 11 kW hjemmeboks → 40 ÷ (11×0,9) ≈ 4,0 timer.
AC vs. DC—hvad er forskellen?
-
AC (hjemme/arbejde): Laderen i bilen (onboard charger) bestemmer farten, typisk 3,7kW for en hybridbil og 11 kW for en elbil.
-
DC (ude): Du kan oplade markant hurtigere, hvis bilen understøtter det.
Eksempler (peak):
VW ID.4: ca. 170-175 kW
Tesla Model Y: ca. 250 kW
XPENG G6: ca. 450 kW
Renault Mégane E-Tech: ca. 130 kW
Audi Q6 e-tron: ca. 270 kW
BMW i5: ca. 205 kW
BYD Seal: ca. 150 kW
Zeekr 7X: ca. 360 kW
Små tips, der gør en stor forskel
- Ankom med lav SOCt: Batterier lader hurtigere fra lav SOC; efter ~80 % falder hastigheden uanset bil. Det kan derfor aldrig betale sig, at oplade til 100% når du er på farten.
- Forvarm batteriet før lynladning (hvis bilen kan) – især om vinteren.
-
Planlæg efter effekt: 11 kW hjemme er perfekt til natten, på turen så vælg 150 kW-standere og derover, hvis din bil kan udnytte dem.
Er du udkig efter en lader, så se vores udvalg her